Logo Myjnia Estyma

Korozja metali, to proces stopniowego niszczenia ich struktury, w wyniku chemicznych reakcji ze składnikami otoczenia lub procesów elektrochemicznych. Aby go ograniczyć, należy doprowadzić do odcięcia dostępu tlenu do metalu. Dawniej efekt taki uzyskiwano dzięki konserwacji. 

Obecnie, ze względu na stosowanie blach ocynkowanych problem jest mniej odczuwalny. Ich trwałość uległa znacznej poprawie, nie oznacza to jednak, że z zapobiegania korozji można całkowicie zrezygnować.

Rdza - wróg zmotoryzowanych

Skorodowane nadwozie może być przyczyną niezaliczenia corocznego badania technicznego. Korozja krawędzi elementów przykręcanych do nadwozia, drzwi, klap bagażnika czy przednich błotników nie jest istotnym problemem. Problem pojawia się w przypadku rdzewienia tylnych błotników, podłogi, progów czy podłużnic, które do nadwozia przytwierdzone są na stałe. Ich demontaż wymaga użycia specjalistycznego sprzętu, udziału blacharza, a co za tym idzie, wiąże się ze sporymi kosztami. Korozję można powstrzymać, zawczasu wykonując zabezpieczenie antykorozyjne.

Przygotowanie do zabiegu

Idealne dodatkowe zabezpieczenie przed korozją nie istnieje. Proces rdzewienia można spowolnić, stosując dodatkową konserwację i odświeżając warstwę antykorozyjną. Samochód należy przygotować do zabiegu, ponieważ nałożenie ochronnej warstwy na zanieczyszczenia przyniosłoby więcej szkody niż pożytku. Dlatego przed konserwacją konieczne jest dokładne umycie samochodu. Ogniska korozji trzeba oczyścić do gołej blachy i pokryć podkładem reaktywnym.

Jakie elementy samochodu warto poddawać procesowi konserwacji?

W pierwszej kolejności należy zadbać o podwozie i wszystkie elementy narażone na uderzenia kamieni i zarysowania. Konserwacji trzeba poddać podłogę, wnęki i krawędzie błotników, wahacze i belkę tylnego zawieszenia. Elementy te zabezpiecza się powłoką woskowo-bitumiczną, która ogranicza też działanie wody i soli. Co trzy lata należy sprawdzić, czy zabezpieczenie antykorozyjne nie wymaga uzupełnień. Warto również zadbać o zabezpieczenie przed korozją profili zamkniętych. Służą do tego woski, które rozprowadza się przez technologiczne otwory w progach lub podłużnicach. Chronią one blachę przed atakiem korozji, a odcinając dostęp tlenu zatrzymują niszczący proces. Do zabezpieczenia lakieru służą woski. Aby uniknąć jego niszczenia, należy jak najszybciej usuwać ptasie odchody i inne zanieczyszczenia. Jeszcze ważniejsze jest zabezpieczanie rys i odprysków po uderzeniach kamieniami.

Należy pamiętać, że zabezpieczenie blach karoseryjnych to nie wszystko. Warto zadbać też o podwozie i inne elementy. Jeśli korozja już się pojawi, jest trudna do usunięcia, a przykrycie jej warstwą konserwacji niewiele zmieni.